Re: Какво значи правителство?
Току-що прочетох поста Какво значи правителство? в Блог на Богомил “Бого” Шопов.
Имам голям проблем с написаното и хората, които непрестанно обвиняват компании от сорта на Майкрософт във всички злини свързани с електронното правителство и електрификацията на държавната администрация.
Мисля, че Майкрософт е треската в окото на другия. Гредата, която не виждаме в собственото си око са корумпираните и некадърни чиновници, които позволяват на алчни и некадърни доставчици да ощетяват обществото.
Сами по себе си т.нар. собственически технологии вършат страхотна работа - именно затова са толкова популярни. Това, че позволяваме на разни изроди да продават скъпо на нашето правителство лицензии за ползване на софтуер (уиндоси и уордове) или пък софтуер по поръчка (всякаквите държавни електронни портали и регистри е всъщност големия проблем.
Коментарите ми към трите точки на Богомил:
- Това, че видиш ли един чиновник не знае как уиндоуса или уорда пазят данните му е несериозно - по същия начин няма да знае как гибона и отворения офис си вършат работата.
- Струва ми се, че сметката далеч не е такава каквато е представена тук. ОК - даваме 100 милиона за лицензи, за софтуер произведен в САЩ. Но колко спестяваме за обучение и поддръжка на хората за работа с по-сложните и неизпипани интерфейси на алтернативния софтуер? Колко пари губим от това, че неадекватни местни доставчици, използвайки технологии на Майкрософт или алтернативни, създават неизползваем от всички продукт (вината май не е в технологията, а в разработчиците)?
- Отново проблемът е в хората от държавната администрация, които са нагли и неадекватни, а не в Майкрософт и софтуера им. Съвсем спокойно мога да създам сайта на някое министерство с Майкорософт технологии (.NET framework, Silverlight, Visual Studio, сървъри) и въпреки това да е достъпен от всякакви хора и устройства. Само дето никога няма да спечеля държавна поръчка, за разлика от мазните шефчета на разни големи ИТ фирми, които са на светлинни години от ИТ, но добре запознати с корупционните практики.
Един съвет към адвокатите на свободния и отворен софтуер в България - премислете по-внимателно с кой да се борите. Не мисля, че Бил Гейтс е правилният противник.
November 16th, 2007 at 3:12 pm
@Жоро, нещо си “отхапал” последното изречение.
November 16th, 2007 at 3:14 pm
Оп.
10x.
November 16th, 2007 at 3:27 pm
добър отговор, само че тези “отворените” хем не искат малко да позадълбаят в материята хем искат да имат някой който така или иначе е мразен от солидно количество хора /без всички да знаят защо/ и може да бъде използван за изтривалка, като Бил Гейтс и Майкрософт, за каквато и да е злина.
November 16th, 2007 at 3:48 pm
eeee. super si. malko alternativa v blog prostranstvoto. stiga s tozi otvoren kod! nazdrave!
November 16th, 2007 at 5:26 pm
Точно така е! Самият аз ползвам на различни места различен софтуер, и собственически, и с отворен код, и свободен. Знам прекрасно кусурите и на двете. Патил съм си жестоко и от Линукс дистрибуции, и от Уиндоус. Едва ли има операционна система в момента (освен тази на Епъл, може би), която да не е огромен компромис.
Не мисля, че добре подплатената с фондационни субсидии говорилня срещу МС води до някаква полза за когото и да било. При всяко положение не води до нещо положително за каузата на отворената култура и на свободния софтуер. А за администрацията - 10 години минаха, докато лелките се научат как се съхранява файл, не мога да си ги представя как работят с ОупънОофис.орг под Федора (която иначе е прекрасна). Проблемът, разбира се, е кой е доставчик на местно ниво и защо е избран точно той. Истината е, че МС можеха да предоставят много по-изгодни условия, ако бяха водени разговори на друго ниво и обществената поръчка беше дефинирана по друг начин.
November 16th, 2007 at 5:32 pm
1. тук не става въпрос за това човек да знае в какъв точно формат се съхраняват данните. отвореният формат предполага по-лесна преносимост - както между различни приложения, така и между различни версии на едно приложение.
2. сега не се ли провеждат курсове? и колко обучение е нужно да преминеш от MS офис към openoffice.org… или от IE към firefox.
3. прав си, че Гейтс не е виновен пряко. прав си, че проблемът е в ДА.
банката ми не поддържа ел.банкиране с броузер различен от IE - сменям банката! но как се сменя правителство? може би малко се прекалява с open source-а, но това е начина да се разбере, че има проблеми!
November 16th, 2007 at 7:07 pm
Аз зададох същите въпроси в блога на Йовко и никой не ми отговори по същество.
November 16th, 2007 at 9:56 pm
Георги, отново съм на 100% на твоето мнение. И ако трябва да съм честна - писна ми от тази показност на тези хора.
November 16th, 2007 at 11:59 pm
Адекватно мнение, поздрави за поста. На Бого Шопов не му обръщай внимание, той сега е в предизборна кампания и не е много в час. Иначе съм сигурен, че е разбран човек.
Димитър - ами Йовко, не че нещо, ама не отговаря на нещата, които не му отърват, а понякога и потрива ;)
November 19th, 2007 at 2:07 pm
Прав си Георги, ето и моите коментари:
- С 18 млн долара в България за 4 години можеше да се развие една нова индустрия, без да се налага да се дават парите на друга икономика.
- Що се отнася до интерфейсите, не си прав, те са много по-ползваеми отколкото собственическия софтуер (в частта за управление на публични ресурси), за другите незнам, може и да си прав.
-Аз протестирам срещу начина на управление на информацията и срещу начина на подаване на държавната поръчка. Никой не спори, че ще е лесна миграцията, нито, че за момента сме готови с реална алтернатива, но това НЕ е моя работа, а работа на държавата. Държавата е тази която трябва да ми даде достъпа от който аз имам нужда по начина по който аз имам нужда.
- За доставчика няма да говорим Сметката е ясна, но за да се справим с този корупционен елемент, трябва да се борим здраво със самата държава (което ние и правим), колкото и да има “показност”.
Аз съм реалист и съм готов да работя за това, което би спестило много пари на държавата, а избора на такъв софтуер и миграционна политика за 3-4 години ще даде резултата от който имаме нужда.
Благодаря ти за разумната гледна точка.
Бого
December 31st, 2007 at 11:27 am
Жоро, подкрепям те на 100%. С Бого се познаваме лично и мисля, че е много свестен човек, но наистина смятам, че стреля в неправилната посока. А тъй като е и в кандидат-евродепутатска кампания, започвам да си мисля дали този шум не е по-скоро политическа пропаганда, отколкото реална борба за справедливост.
Моето мнение е, че проблемите с обществените поръчки на софтуер идват от една страна от дълбоката корупция по високите етажи на властта, където за съответната комисионна ще си продадат душата и на дявола, камо ли на Бил Гейтс, и от друга на тоталната технологична неграмотност на служителите по ниските етажи, които понякога даже не знаят откъде се включва компютъра, а камо ли как се прави текста bold в OpenOffice.
Оттук изводът е, че борбата трябва да бъде насочена в две посоки - срещу корупцията и срещу технологичната неграмотност на чиновниците. Защото при сегашното положение, ако министерството на Ники Василев беше избрало Линукс, щеше да има същия бунт от страна на феновете на Майкрософт, защото изборът щеше да бъде направен отново на базата на това кой предлага най-тлъстата комисиона.
Същото се отнася и за юзабилитито. Няма никакво значение коя технология е по-добра и по-лесна за използване, при положение, че лелките, които ги ползват, са толкова неграмотни и не умеят да боравят нито с едната, нито с другата. Тук трябва да се повдигне ценза и да се назначават хора, които наистина имат някакви технологични познания, за да изпълняват функциите си. Да си компютърно неграмотен днес е същото като да си писмено неграмотен преди 100 години. Може ли такъв човек да работи в държавната администрация?